Haurdunaldia

Haurdunaldia

Zorionak, haurdun zaude!

Ba al zenekien haurdunaldi-testa osasun-zentroan ere egin dezakezula?

Askotan zalantzak eta beldurrak sortuko zaizkizu, sentitzen duzuna normala den edo guztia ondo doan jakin nahiko duzu. Hori egiaztatzeko, haurdunaldiaren jarraipen-kontsultetara joan zaitezke, non zuen ongizatea aztertuko duten. Testa berretsi ondoren, emaginarekin lehen kontsulta osasun-zentroan izango da, gutxi gorabehera azken hilekotik 8 astera. Eskatu zita aldez aurretik. Hainbat jarraipen-kontsulta izango dituzu, eta, kezkak argitzeko, erreferentziazko sanitarioen taldearengana jo ahalko duzu, batez ere ginekologo eta emaginengana.

Lehen hiruhilekoko sintoma arruntetako bat goragaleak dira. Sarritan, goizean elikagai solidoren bat hartuta arintzen dira, adibidez altxatu aurretik ogia jaten baduzu.

Haurdun batzuek bikotekidearekin bizi dute prozesu natural hau, eta beste batzuek ez. Zure egoera edo hautua edozein dela ere, laguntza eta norbait ondoan baduzu, etapa hau errazagoa egingo zaizu.

Gida honetan haurdunaldiari, erditzeari eta erditze ondokoari buruzko informazioa izango duzu eskura.


Mujer embarazada

Jarduera fisikoa haurdunaldian

Hasi aurretik

Haurdun batzuek diote egun askotan nekatuago edo lo gehiago egiteko gogoarekin daudela. Gorputzari prozesu osoan laguntzeko, gomendagarria da haurdunaldi osoan aktibo egotea, baldin eta horretarako kontraindikaziorik ez badago. Jarduerak aukeratzeko, kontuan hartu zure zaletasunak eta aldez aurretik egiten zenuena. Ariketa fisikoa egitera ohituta ez bazaude, hasi pixkanaka. Eta aldez aurretik jardueraren bat egiten bazenuen, galdetu jarraipena egiten dizutenei ea jarduera hori egiten jarrai dezakezun. Izan ere, baliteke intentsitate edo ariketa batzuk kontraindikatuta egotea.

Zenbait ikerketak bermatzen dute badagoela lotura ariketa fisikoaren eta erditze arrunta izatearen artean.

Hona hemen ariketa fisikoa egiteari buruzko gomendio orokorrak:

  • Egin ariketa fisikoa egunean 20 minutuz gutxienez. OMEk gomendatzen du astean 150 minutuz egitea.
  • Egin luzaketak, gorputz-jarrerak ahalik eta gehien behartu gabe.
  • Zaindu ariketa fisikoaren intentsitatea (elkarrizketa bat izateko moduko intentsitatea).
  • Hidratatu behar beste, ahal dela urarekin.
  • Ariketa egiteko, giro-tenperaturak ez du oso altua izan behar, eta hezetasun handiko lekuak ere ez dira gomendagarriak.
Emakumea ariketak egiten

Baliteke beti ez lortzea gomendioak betetzea, baina horrek ez zaitu kezkatu behar. Pentsatu ariketa fisikoak dakarzkizun onuretan, eta sinetsi zeure buruan. Ez utzi saiatzeari.

Jarduera mota seguruak

Entzun zure gorputzari. Zorabiatzen bazara edo ondo ez bazaude, gelditu eta hartu atseden.

Saiatu indarra eta erresistentzia lantzen.

Hona hemen jarduera egokienak:

  • Igeri egitea, oinez ibiltzea, bizikleta estatikoan edo eliptikoan ibiltzea.
  • Haurdunentzako entrenamendu espezifikoak, uretan zein gela barruan.
  • Dantza, sabel dantza.
  • Inpaktu txikiko eskola aerobikoak.
  • Yoga.
  • Haurdunentzako pilatesa.
  • Pelbis-zorua lantzeko ariketak.

Bideo hauetan, Osakidetzako profesionalok haurdunaldirako prestatu ditugun ariketak ikusiko dituzu.

Ekidin beharreko jarduerak

Haurdunaldian, hainbat minutuz ahoz gora etzanda egotea eskatzen duten ariketetan, agian zorabiatu egingo zara. Saiatu ariketa horiek alde batera uzten.

Saiatu inpaktu handiko ariketak ekiditen, hala nola korrika edo salto egitea −pelbis-zorua kaltetu dezakete (maskuria, umetokia, bagina eta ondestea beren lekuan mantentzen dituzten muskulu eta lotailuen multzoa)−, baita kontaktu-kirolak edota erortzeko edo sabelean kolperen bat hartzeko arriskua dakarten jarduerak ere.

Ariketa horien artean daude:

  • Pilota-kirolak (futbola, saskibaloia).
  • Korrika egitea.
  • Txirrindularitza.
  • Jauziak.
  • Inpaktu handiko erraketa-kirolak.
  • Eskia.
  • Pisuak altxatzea (pisu handikoak).
  • Hot yoga eta hot pilates-a.
  • Urpean igeri egitea, urpekaritza.
  • Ariketa fisikoa, itsas mailatik 2.000 metrora baino gehiagora.

Ariketa fisikoa noiz eten

Eten ariketa eta hartu atseden, egoera hauetakoren baten aurrean bazaude:

  • Arnas falta gehiegizkoa.
  • Bularreko mina edo palpitazioak.
  • Umetokiaren uzkurdura erregularrak edo mingarriak.
  • Zorro amniotikoaren haustura edo hausturaren susmoa.
  • Baginako odoljarioa.
  • Fetuaren mugimenduak gutxitzea edo mugimendurik eza.
  • Bernetako mina edo inflamazioa.
  • Zorabioa eta muskuluetako ahulezia.
  • Buruko mina.

Kontraindikazioak

Atseden hartzea gomendatu dizuten egoerak kontraindikaziotzat hartzen dira.

Gaixotasun kronikoren bat edo haurdunaldiaren berezko konplikazioren bat baduzu, galdetu erreferentziazko profesional sanitarioari zein diren ariketa fisikorako kontraindikazio posibleak.

Ariketa fisikoaren beste onura batzuk

  • Odol-zirkulazioa hobetzen eta barize edo edemek eragindako arazoak murrizten ditu.
  • Pisua ondo kontrolatuta edukitzen laguntzen dizu.
  • Heste-igarotzearen erregulazioan eragiten du.
  • Muskulu-tonua, artikulazioen eta lotailuen egoera hobetzen du.
  • Haurdunaldian ohikoak diren molestia batzuk murrizten ditu, hala nola bizkarreko mina.
  • Haurdunaldiko diabetesa eta tentsio arterialarekin lotutako arazoak edukitzeko arriskua gutxitzen du.
  • Pelbis-zoruaren aldaketak prebenitzen ditu.
  • Estresa eta antsietatea murrizten ditu.
  • Loaren kalitatea hobetzen du.

Baliabide interesgarriak

Emakunde: Gorputz-jarreraren berreziketa haurdunaldian.

Tabakoa eta alkohola haurdunaldian

Tabakoa

Haurdunaldian, emakume askok beren burua zaintzeko motibazio gehigarria sentitzen dute. Horrek bere eta haurraren osasuna hobetzen duten ohiturak aldtzea dakar, hala nola tabakoa, alkohola eta kaltegarriak izan daitezkeen beste substantzia batzuen kontsumoa uztea.

Aldi horretan tabakoa uzteko erabakia hartzen laguntzen duten arrazoi asko daude, hala nola abortatzeko edo haurdunaldian konplikazioak izateko probabilitatea handitzea, erditze goiztiarra eta jaiotzean zure umetxoak pisu gutxi izatea... edota zuzenean emakumeari eragiten dioten beste asko.


Alkohola

Antzeko zerbait gertatzen da alkoholarekin, haurdunaldian ez baitago kontsumo kopuru segururik, kontsumo seguru bakarra zero gramo baita. Haurdunaldian alkohola edateak berezko abortua eragin dezake, fetuaren heriotza eta desgaitasun fisikoak, intelektualak eta zure seme edo alabaren portaera-desgaitasunak bizitza osoan... edaleari eragiten dizkionekin batera. Esteka honetan, informazio gehiago duzu.

Zaindu liburuxka: Zaindu zure gorputza. Zaindu zure txikia


Uztean pentsatzen ari bazara, hau da une egokia. Gida hauek erabilgarriak izan daitezke.

Haurdun dagoen emakume bat erakusten duen gida baten irudi nagusia

"Haurdunaldia hobe tabakorik gabe". Eusko Jaurlaritzako Osasun Saila.

Emozioak haurdunaldian

Prozesu osoan zehar, normala da alaitasun- eta plazer-sentsazioekin batera zalantzak, beldurra edo segurtasun-eza agertzea egoera berriaren aurrean.

Aldaketa emozionalek zugan eragina izan dezakete, edota zure hurbilekoengan. Pertsona bakoitzaren bizipena bakarra da, desberdina. Zure edota zuen sentimendu eta emozioak askatasunez adierazteko moduko komunikazio ireki eta arina izatea lagungarria da etapa berri honetara hobeto egokitzeko. Entzute aktiboa oso baliagarria izan daiteke, baita zure ingurukoak prozesuan parte hartzea ere, batez ere haurren kasuan.

Lagungarria izan daiteke:

  • Zeure burua ez epaitzea. Zure emozioak eta sentimenduak onartzea, edozein direla ere.
  • Nola sentitzen zaren partekatu eta adieraztea. Uneren batean ez badaukazu sentimenduak norekin partekatu, idatz ditzakezu.
  • Laguntza bilatzea.
  • Arnasketa kontrolatuak egitea.
  • Erlaxazioak egitea.
  • Haurtxoarekin komunikatzea.
  • Behar bezala atseden hartzea.
  • Elikadura zaintzea eta aktibo egotea.
  • Aisialdi-tarteak bakarka eta partekatuak izatea.
  • Pentsamendu positiboa lantzea.

Emozioak ulertzen

Haurdunaldian emozio asko sentituko dituzu.

Haurdunaldiko emozioak

Erditzerako prestatzea

Asteak aurrera doaz, eta gero eta gertuago duzu erditzearen eguna. Ziurrenik, haurra nolakoa izango den galdetuko diozu zeure buruari, besoetan hartzeko gogoa sentituko duzu edo baliteke uzkurdura isolatuak nabaritzea. Normala da. Beharbada lagungarria egingo zaizu ospitalera eraman nahi dituzun gauza pertsonalak prest edukitzea. Ez duzu zertan etxetik ezer ekarri, baina erosoago sentiarazten zaituzten gauzak har ditzakezu: kamisoia, zapatilak edo nezeserra.

Normalean, lehenengo erditzeari ziurgabetasun handiagoz egiten zaio aurre, esperientzia berria delako. Haurdunaldian ariketa fisikoko errutinari eta elikadura osasungarriari eusteak, baita erditzeak nolakoak diren jakiteak ere, prestatuago eta seguruago sentiaraziko zaitu.

Gogoratu prozesu naturala dela, eta, gehienetan, normaltasunez gauzatzen dela. Zure bizipena garrantzitsua da: zeu zara protagonista. Zure nahiak, igurikimenak, beharrak eta hautuak zein diren helaraz diezaiekezu artatuko zaituzten pertsonei, ahoz zein idatziz, Erditze-planaren bidez .

Jarraipen-kontsultetan horri buruz hitz egin ahalko duzue. Erditze-plana zuk zeuk egin dezakezun dokumentua da, lehendik dauden beste plan batzuetan oinarrituta.

Bete ondoren, hiru aukera dituzu:

  • Erditu baino hilabete lehenago erregistratzea, dagokizun ospitaleko Pazientearen eta Erabiltzailearen Arreta Zerbitzuan.
  • Historia Klinikoan gehitzea, Osasun-karpetaren bidez.
  • Ospitalean entregatzea, erditzearen unean bertan.
Mujer haciendo ejercicio
Gorputzak badaki zer egin behar duen, prest dago.

Ohiko galderak

Haurdunek Osakidetzako kontsultetan maiz egiten dizkiguzuen galderen adibideak dira. Bestelako zalantzarik baduzu, jarri harremanetan erreferentziazko sanitarioen taldearekin.

Azken aldaketako data: